måndag 11 maj 2015

Här är upplägget för crowdfundingkampanjen


Inom kort börjar crowdfundingkampanjen för boken Demokratifabriken - EU från insidan. Så jag tänker berätta lite om upplägget.

Som finansiär hjälper du till att skapa en bok som är tänkt att bli spridd till och läst av andra. Därför kommer boken att publiceras under en Creative Commons-licens. Det innebär att den kommer att vara fri att kopiera och sprida till andra. Den kommer dels att ges ut som e-bok och PDF, dels som pappersbok.

Du köper alltså inte bara en bok – du bidrar till folkbildningen om EU.

Det finns tre nivåer:

  1. 10 euro (knappt 100 kr) – du får boken som e-bok och PDF innan den släpps till allmänheten.
  2. 50 euro (knappt 500 kr) – du får dessutom en signerad fysisk bok på papper.
  3. 1.000 euro (knappt 10.000 kr) – du får dessutom möjlighet att använda mig som föredragshållare om boken på en konferens, för ett privat sällskap eller i något annat sammanhang som du väljer.

Kampanjens mål är att samla in 7.000 euro eller mer. Kampanjens tröskel ligger på 5.000 euro. Blir det mindre pengar än så, då blir det ingen bok och foundraisingföretaget (Funded by Me) kommer inte att dra några pengar från dig. Men jag känner mig övertygad om att insamlingen kommer att bli framgångsrik.

Kommer det in mer än 7.000 euro kommer jag även att göra en ljudbok. Kommer det sedan in mer pengar – då kommer de att användas för att ge mig möjlighet att åka runt i landet och hålla föredrag om boken.

Ditt bidrag kommer alltså att användas för att researcha och skriva en kritiskt granskande bok om EU – och för att sprida boken och dess budskap till så många människor som möjligt.

Uppdatering: Kampanjen är nu igång. För att ge ett bidrag – » » klicka här! » »

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar